duminică, 5 iunie 2011

Studiu de caz B.O.


Cazul elevului B.O. ar putea fi supus unei analize SWOT care sa permita desprinderea unor solutii.

PUNCTE  FORTE
PUNCTE SLABE
- elevul nu a avut conflicte majore cu parintii;
- B.O. este constient de comportamentul sau (consecinte si contexte de manifestare a acestuia);
- analizeaza lucid importanta relatiei profesor-elev in prevenirea manifestarilor comportamentale violente;
- elevul este sociabil si isi doreste prieteni;
- este pasionat de fotbal si ii place sa socializeze cu prietenii;
- nu a consumat si nu consuma droguri (motivul: teama de sanctiunile paterne);


-temperamentul coleric;
- toleranta scazuta la frustrare;
- absenta abilitatilor de control emotional (cu referire la emotiile disfunctionale) – violenta verbala, fizica fata de persoane si obiecte si psihologica manifestata in scoala si in afara acesteia.
- folosirea unor repere valorice indoielnice, care il predispun si la comportament infractional;
- lipsa de motivatie si interes pentru activitatea scolara.
-interes pentru filme si jocuri pe calculator cu puternic continut violent;
-pasiunea pentru jocuri de noroc;
-fumatul.

OPORTUNITATI
AMENINTARI
-familia de origine este o familie organizata;
- tatal are studii superioare si mama studii liceale;
 -relatiile dintre parinti sunt foarte bune;
-veniturile familiei sunt suficiente;
- conditiile de locuit sunt decente;
- nu a fost supus unor sanctiuni parentale violente nemeritate;
- elevul recunoaste autoritatea paterna;
- B.O. apreciaza profesorii dedicatii scolii si preocupati de situatia elevilor lor (este inclusa aici si diriginta sa);



-cartierul in care locuieste;
-amplasamentul scolii (zona periferica);
-majoritatea elevilor provenind din medii defavorizate;
- lipsa de experienta, autoritate si coruptia multora dintre profesorii scolii pe care o frecventeaza;
- violenta profesorilor fata de elevii din scoala;
-etichetarea lui ca elev-problema;
-aprecierea sanctiunilor aplicate elevilor pentru comportamente violenta, ca fiind ineficiente (perceptie pesimista cu privire la capacitatea scolii de a face fata violentei);
-in scoala fie nu s-au desfasurat/elevul nu a participat la activitati de prevenire si combatere a violentei;
-fuga parintilor in strainatate ca urmare a implicarii acestora intr-o infractiune;
-neimplicarea tatalui (nici inaintea plecarii in strainatate) in cresterea si educarea copiilor sai;
-cresterea alarmanta a numarului de absente dupa plecarea parintilor in strainatate;
- lipsa de autoritate a matusii in grija caruia a fost lasat;
- modelul patern de rezolvare a situatiilor conflictuale prin violenta;
- grupul de prieteni mult mai mari ca varsta, cu antecedente penale, violenti;
- perceptia pozitiva asupra violentei (modalitate de rezolvare a unor probleme, modalitate de castigare a respectului si de impunere a autoritatii);

Pornind de la acest tip de analiza, am putea, in continuare contura o serie de solutii pentru reducerea frecventei si numarului de comportamente violente manifestate de elevul B.O., incercand sa valorificam punctele forte si oportunitatile si transformand, cat este posibil, amenintarile in oportunitati.
Actiunile ar trebui sa se concentreze pe factorii implicati in manifestarea de comportamente violente de catre B.O:
  1. Familia
-  consilierea elevului pentru a-si identifica calitati, abilitati, interese valorizate pozitiv in societate; incurajarea valorificarii acestora in cadrul programelor initiate  de scoala si formarea unei stime de sine pozitive in aceste noi contexte.
- consilierea membrilor familiei aflati inca in tara (matusa, sora si frati), pentru a identifica modul in care percepe fiecare comportamentul lui B.O, relatiile intrafamiliale si eventuale oportunitati privind implicarea acestora in ameliorarea comportamentului lui B.O.
- identificarea unei persoane de suport in cadrul familiei, cel putin pana la reintoarcerea parintilor in scoala;
  1. Scoala
– consilierea dirigintei si a profesorilor care predau la clasa din care face parte B.O (eventual consiliere de grup cu privire la fenomenul violentei scolare –tipuri, cauze, consecinte, rolul relatiei profesor –elev in procesul de combatere a violentei scolare –evitarea etichetarilor; exercitii provind modalitati de gestionare eficienta a conflictelor cu elevii; exercitii de autocontrol emotional, etc)
-          Initierea unor programe parteneriale (cu Politia, Jandarmeria, DSP, CPCA) extrascolare privind prevenirea si combaterea violentei scolare;
-          Identificarea si implicarea unor elevi-resursa in derularea programelor de prevenire si combatere a violentei scolare;
-          Initierea unor programe extrascolare in care sa fie implicati si parintii/apartinatorii legali ai elevilor;
-          Scoala parintilor (invaterea unor modalitati de gestionare eficienta a relatiei parinte-adolescent)
  1. Grupul de prieteni
 – prin consilierea elevului B.O. si actiunile mai sus mentionate se pot  crea premisele reorientarii acestuia catre colegi care impartasesc preocupari/pasiuni benefice pentru el (de exemplu, fotbalul) si aderarea lui  BO la grupul acelor elevi; valorizarea lui B.O  in aceste noi contexte.

Niciun comentariu:

Trimiteţi un comentariu