Denumirea dreptului | Descrierea dreptului | Responsabilităţile mele, corelate acestui drept | Ce posibilităţi există de a îmbunătăţi respectarea acestui drept în şcoală | Cine ar putea contribui la îmbunătăţirea respectării acestui drept |
Dreptul la libertatea de exprimare, la opinie si la religie | -Am dreptul de a-mi exprima liber opinia in orice problema care ma priveste; -Se tine cont de opinia mea in functie de varsta pe care o am si de gradul de maturitate la care am ajuns; -Pot fi ascultat in orice procedura judiciara sau administrativa care ma priveste, fie direct, fie printr-un reprezentant sau un organism competent; -Am libertatea de a cauta, de a primi si de a difuza informatii si idei de orice natura, indiferent de frontiere, sub forma orala, scrisa, tiparita sau artistica ori prin orice alte mijloace ( cu obligatia de a respecta drepturile sau reputatia altora si de a proteja securitatea nationala, opinia publica, si bunele moravuri). -Am dreptul la libertate de gandire, de constiinta si religie cu conditia de a respecta restrictiile prevazute in mod expres de lege si care sunt necesare pentru protectia securitatii publice, a ordinii publice, a sanatatii publice si a bunelor moravuri sau a libertatilor si drepturilor fundamentale ale altora. | Să folosesc acest drept : - pentru a preciza nevoile mele de invatare, interesele mele scolare si extrascolare ; - pentru a solicita profesorilor sa ma implice activ in invatare, sa tina cont de particularitatile mele de invatare ; - pentru a cere ajutorul colegilor si profesorilor in rezolvarea problemelor de invatare cu care ma confrunt si a problemelor de relationare in cadrul scolii ; - pentru a preciza fara teama sau rusine care este orientarea mea religioasa si a nu o impune cu forta colegilor; -pentru a solicita ca optional studierea religiei (cultul caruia ii apartin) ; - pentru a refuza sa particip la orele de religie impuse de scoala, daca fac referire la alt cult decat cel caruia ii apartin ; -pentru a-mi arata respectul fata de convingerile si orientarile religioase ale colegilor si profesorilor mei. Sa tin cont de opiniile profesorilor si colegilor mei ; sa nu ii jignesc sau sa le afectez reputatia prin exprimarea unor idei defaimatoare la adresa lor. | -Curriculum la decizia scolii (optionale si facultative). -Utilizarea metodelor activ-participative in predare-invatere-evaluare. -Organizarea de activitati extrascolare (inclusiv in cadrul unor cluburi) in care sa se valorifice elemente de cultura ale grupurilor etnice si religioase carora le apartin elevii din scoala; -Functionarea efectiva a Consiliului Elevilor . -Punerea in practica a initiativelor elevilor (de exemplu, realizarea unor proiecte la nivel de scoala care sa faciliteze valorificarea potentialului fiecarui elev implicat). | -Conducerea şcolii, prin organizarea activităţilor descrise. -Cadrele didactice, prin diversificarea metodelor de predare şi printr-un accent mai mare pus pe realizarea de proiecte în care elevii să-şi valorifice optim potentialul individual. -Părinţii, prin reprezentarea intereselor copiilor lor in cadrul Consiliului Parintilor. |
2. Dreptul de a nu fi discriminat sau hartuit | - Mi se garanteaza drepturile stabilite in Conventia ONU cu privire la Drepturile Copilului indiferent de: rasa careia ii apartin, culoarea pielii, sexul, limba pe care o vorbesc, religia, opinia mea, nationalitatea, apartenenta mea etnica sau originea mea sociala, situatia materiala din familia mea, incapacitatea fizica, statutul meu la nastere ; statutul dobandit ulterior de mine sau cel al parintilor mei. -Sunt protejat impotriva discriminarii sau sanctionarii pe considerente tinand de situatia juridica, activitatile, opiniile declarate sau convingerile parintilor mei sau ale membrilor familiei mele. | Sa folosesc acest drept pentru: -a solicita aplicarea unui curriculum care sa tina cont si de particularitatile mele individuale, dar si de originea mea culturala, etnica; - a solicita activitati extrascolare care sa puna in valoare originile mele etnice, culturale, religioase. a solicita aplicarea regulamentului scolar la fel, pentru toti elevii. | -Curriculum care pune accent pe interculturalitate -Utilizarea metodelor activ-participative in predare-invatere-evaluare. -Incheierea unor parteneriate scoala –familii ale elevilor si organizarea de activitati extrascolare cu implicarea familiilor copiilor. -Punerea in practica a initiativelor elevilor (de exemplu, realizarea unor proiecte la nivel de scoala care sa faciliteze valorificarea potentialului/ unicitatii fiecarui elev implicat). -Introducerea unui sistem de monitorizare a modului in care profesorii/elevii respecta regulamentul scolar. _ Organizarea unor activitati extrascolare cu participarea de personalitatii din diverse medii (culturale, religioase, politice, etc) | -Conducerea şcolii, prin organizarea activităţilor descrise si facilitatea participarii tuturor parintilor la alegerile pentru Consiliul Parintilor. - Cadrele didactice, prin organizarea si desfasurarea unor activitati care sa valorizeze interculturalitatea si prin intarirea relatiilor cu familiile elevilor. - Părinţii, prin reprezentarea intereselor copiilor lor in cadrul Consiliului Parintilor si prin participarea la activitatile descrise. |
duminică, 5 iunie 2011
Violenta scolara si drepturile copilului
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu