duminică, 5 iunie 2011

Violenta scolara si drepturile copilului


Denumirea dreptului
Descrierea dreptului
Responsabilităţile mele, corelate acestui drept
Ce posibilităţi există de a îmbunătăţi respectarea acestui drept în şcoală
Cine ar putea contribui la îmbunătăţirea respectării acestui drept
Dreptul la libertatea de exprimare, la opinie si la religie
-Am dreptul  de a-mi exprima liber opinia in orice problema care ma priveste;
-Se tine cont de opinia mea in functie de  varsta pe care o am si de gradul de maturitate la care am ajuns;
-Pot fi ascultat in orice procedura judiciara sau administrativa care ma priveste, fie direct, fie printr-un reprezentant sau un organism competent;
-Am libertatea de a cauta, de a primi si de a difuza informatii si idei de orice natura, indiferent de frontiere, sub forma orala, scrisa, tiparita sau artistica ori prin orice alte mijloace ( cu obligatia de a respecta drepturile sau reputatia altora si de a 
 proteja securitatea nationala, opinia publica, si  bunele moravuri).
-Am dreptul la libertate de gandire, de constiinta si religie cu conditia de a respecta
restrictiile prevazute in mod expres de lege si care sunt necesare pentru protectia securitatii publice, a ordinii publice, a sanatatii publice si a bunelor moravuri sau a libertatilor si drepturilor fundamentale ale altora.

Să folosesc acest drept :
- pentru a preciza nevoile mele de invatare, interesele mele scolare si extrascolare ;
- pentru a solicita profesorilor sa ma implice activ in invatare, sa tina cont de particularitatile mele de invatare ;
- pentru a cere ajutorul colegilor si profesorilor in rezolvarea problemelor de invatare cu care ma confrunt si a problemelor de relationare in cadrul scolii ;
- pentru a preciza fara teama sau
rusine care este orientarea mea religioasa si a nu o impune cu forta colegilor;
-pentru a solicita ca optional studierea religiei (cultul caruia ii apartin) ;
- pentru a refuza sa particip la orele de religie impuse de scoala, daca fac referire la alt cult decat cel caruia ii apartin ;
-pentru a-mi arata respectul fata de convingerile si orientarile religioase ale colegilor si profesorilor mei.

Sa tin cont de opiniile profesorilor si colegilor mei ; sa nu ii jignesc sau sa le afectez reputatia prin exprimarea unor idei defaimatoare la adresa lor.
-Curriculum la decizia scolii (optionale si facultative).
-Utilizarea metodelor activ-participative in predare-invatere-evaluare.
-Organizarea de activitati extrascolare (inclusiv in cadrul unor cluburi) in care sa se valorifice elemente de cultura ale grupurilor etnice si religioase carora le apartin elevii din scoala;
-Functionarea efectiva a Consiliului Elevilor .
-Punerea in practica a initiativelor elevilor (de exemplu, realizarea unor proiecte la nivel de scoala care sa faciliteze valorificarea potentialului fiecarui elev implicat).

-Conducerea şcolii, prin organizarea activităţilor descrise.

-Cadrele didactice, prin diversificarea metodelor de predare şi printr-un accent mai mare pus pe realizarea de proiecte în care elevii să-şi valorifice optim potentialul individual.

-Părinţii, prin reprezentarea intereselor copiilor lor in cadrul Consiliului Parintilor.
2. Dreptul de a nu fi discriminat sau hartuit
- Mi se garanteaza drepturile stabilite in Conventia ONU cu privire la Drepturile Copilului indiferent de: rasa careia ii apartin, culoarea pielii, sexul, limba pe care o vorbesc, religia, opinia mea, nationalitatea, apartenenta mea etnica sau originea mea sociala, situatia materiala din familia mea, incapacitatea fizica,  statutul meu la nastere ; statutul dobandit  ulterior de mine sau cel al parintilor mei.
-Sunt protejat impotriva discriminarii sau sanctionarii pe considerente tinand de situatia juridica, activitatile, opiniile declarate sau convingerile parintilor mei sau ale membrilor familiei mele.
Sa folosesc acest drept pentru:
-a solicita aplicarea unui curriculum care sa tina cont si de particularitatile mele individuale, dar si de originea mea culturala, etnica;
- a solicita activitati extrascolare care sa puna in valoare originile mele etnice, culturale, religioase.
a solicita aplicarea regulamentului scolar la fel, pentru toti elevii.

-Curriculum care pune accent pe interculturalitate
-Utilizarea metodelor activ-participative in predare-invatere-evaluare.
-Incheierea unor parteneriate scoala –familii ale elevilor si
organizarea de activitati extrascolare cu implicarea familiilor copiilor.
-Punerea in practica a initiativelor elevilor (de exemplu, realizarea unor proiecte la nivel de scoala care sa faciliteze valorificarea potentialului/
unicitatii fiecarui elev implicat).
-Introducerea unui sistem de monitorizare a modului in care profesorii/elevii respecta regulamentul scolar.
_ Organizarea unor activitati extrascolare cu participarea de personalitatii din diverse medii (culturale, religioase, politice, etc)
-Conducerea şcolii, prin organizarea activităţilor descrise si facilitatea participarii tuturor parintilor la alegerile pentru Consiliul Parintilor.

- Cadrele didactice, prin organizarea si desfasurarea unor activitati care sa valorizeze interculturalitatea si prin intarirea relatiilor cu familiile elevilor.
- Părinţii, prin reprezentarea intereselor copiilor lor in cadrul Consiliului Parintilor si prin participarea la activitatile descrise.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu