duminică, 5 iunie 2011

Discriminare si rasism


In studentie am avut ocazia sa desfasor, in cadrul unei fundatii, activitati vizand consilierea si integrarea sociala a copiilor romi. La una dintre clasele la care am desfasurat activitati, prima zi am constatat  ca, cei sase copii romi (din efectivul de 26 de elevi al clasei) stateau in ultimele banci. I-am intrebat care este motivul si ei mi-au spus:
-          „Doamna ne-a asezat asa pentru ca suntem negrii si murdari si in spate nu iesim in evidenta”.
Ceilalti elevi din clasa, vazand interesul meu pentru copiii romi mi-au spus:
-          „Lasati-i domnisoara in pace, ca sunt negrii, murdari si nici nu prea invata”.
Ulterior, discutand cu invatatoarea de la acea clasa, am aflat cum ii descria pe elevii respectivi:
-          „Eu nu am nimic personal cu acei copii. Sunt din familii sarace de romi. Vin la scoala nespalati, cu caietele si ghiozdanele neingrijite. I-am asezat in spatele clasei pentru ca, plasati la vedere ar strica imaginea de ansamblu a colectivului clasei.”
Acest caz se inscrie in categoria rasismului camuflat. Invatatoarea se disculpa afirmand o atitudine nediscriminatorie fata de copiii romi din clasa sa si incercand sa gaseasca o justificare obiectiva (din punctul sau de vedere) pentru marginalizarea acestora. Comportamentul sau insa a avut urmari mult mai grave, multiplicand atitudinea rasista la nivelul colectivului de elevi, care a preluat etichetele aplicate de invatatoare copiilor romi.
Masuri concrete pe care le-ar putea lua conducerea scolii pentru a limita manifestările rasiste în şcoală.
  1. Includerea in regulamentul de ordine interioara a unor obligatii si sanctiuni  explicite (atat pentru personalul angajat al scolii, cat si pentru elevi), care sa aiba in vedere comportamente si atitudini nediscriminatorii la adresa elevilor si a personalului scolii.
  2. Informarea elevilor si a personalului scolii cu privire la continutul regulamentului de ordine interioara.
  3. Consultarea parintilor (reprezentanti ai diferitelor grupuri etnice prezente in scoala) in realizarea curriculum-ului la decizia scolii dar si in introducerea unor discipline care sa familiarizeze elevii respectivi cu aspecte legate de limba, cultura si civilizatia etniei careia ii apartin.
  4. Recomandare catre personalul didactic de a include in curriculum la decizia scolii discipline ca permit cunoasterea si valorizarea multiculturalitatii (Educatie pentru cetatenie democratica; Educatie pentru valori; etc.)
  5. Recomandare catre personalul didactic de a tine cont de un curriculum adaptat specificului grupurilor etnice carora le apartin elevii scolii, prin includerea ca discipline de studiu (la clasele de romi)  a limbii rome, a istoriei romilor, etc.
  6. Sustinerea si incurajarea activitatilor extrascolare cu caracter intercultural, care sa permita punerea in valoare a elementelor de cultura roma (incurajarea participarii parintilor romani si romi la acest gen de activitati).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu