duminică, 5 iunie 2011

Lista indicatorilor de baza in domeniul violentei scolare


Indicatorii de baza propusi  in cadrul Programului „Tinerii impotriva violentei” pot fi utili unitatilor scolare, prin faptul ca ofera o imagine cantitativa cu privire la frecventa manifestarilor violente in spatiul scolar si ponderea fiecarui tip de violenta scolara in reprezentarea cantitativa obtinuta. In plus ei ating formele de violenta scolara identificate anterior si doua dintre categoriile de actori implicati (victime si agresori) Astfel de date ofera o imagine prezenta (diagnoza) ce poate deveni punct de plecare:
- in realizarea unor estimari cu privire la evolutiile viitoare ale fenomenului (prognoza)
- pentru initierea unor programe eficiente anti violenta la nivelul scolii.
Indicatorii mentionati nu sunt insa suficienti. Vizand tot aspectul cantitativ al violentei scolare ar putea fi luati in considerare si urmatorii indicatori:
  1. Numarul martorilor care au asistat la acte de violenta in scoala.
  2. Ponderea elevilor din ciclul primar care au fost autori ai actelor de violenta in scoala.
  3. Ponderea elevilor din ciclul primar care au fost victime ai actelor de violenta in scoala.
  4. Ponderea elevilor din ciclul gimnazial care au fost autori ale actelor de violenta in scoala.
  5. Ponderea elevilor din ciclul gimnazial care au fost victime ale actelor de violenta in scoala.
  6. Ponderea elevilor din ciclul liceal care au fost autori ai actelor de violenta in scoala.
  7. Ponderea elevilor din ciclul liceal care au fost victime ale actelor de violenta in scoala.
  8. Ponderea fetelor in randul elevilor autori/victime ai actelor de violenta in scoala.
  9. Ponderea baietilor in randul elevilor autori/victime ai actelor de violenta in scoala.
  10. Ponderea elevilor proveniti din mediul rural/urban care au fost autori/victime ale actelor de violenta in scoala.
Este necesara, de asemenea si o imagine calitativa asupra fenomenului violentei scolare. Ea ar putea fi obtinuta cu ajutorul unor indicatori de tipul:
  1. Nivelul de afectare in plan emotional perceput de victima.
  2. Nivelul de empatizare al martorilor cu victima.
  3. Nivelul de empatizare al martorilor cu agresorul.
Dincolo  de completarile si observatiile pe care le-am adus la aceasta tema, consider ca fiecare unitate scolara probabil va utiliza acei indicatori care i se par relevanti pentru realitatea sa scolara si in functie de obiectivele sale legate de prevenirea si combaterea violentei.
Nu in ultimul rand, consider că este lăudabila incercarea specialiştilor de a sistematiza, din punct de vedere teoretic, acest fenomen extrem de complex.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu